Brak możliwości rozwoju to jeden z najczęstszych, zaraz po zarobkach powodów, dla których decydujemy się porzucić dotychczasowego pracodawcę. Badania pokazują, że prawie 40% z nas uważa, że w obecnym miejscu pracy nie ma możliwości żadnego rozwoju zawodowego. Zanim podejmiemy decyzję o zmianie obecnego stanowiska, warto przyjrzeć się nowej firmie i ocenić, czy zmiany wyjdą nam na lepsze. W jaki sposób możemy to zrobić?
Brak możliwości rozwoju i awansu w strukturach firmy ma kilka przyczyn – warto upewnić się czy nie występują w nowej firmie już podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Brak możliwości otrzymania nowych obowiązków.
Ten problem wskazało 24% pracowników, którzy uważają, że firma nie daje im możliwości rozwoju przez brak nowych obowiązków. Na rozmowie kwalifikacyjnej warto zapytać:
1. Po jakim czasie można otrzymać nowe obowiązki i jakie to są?
2. Jakie warunki trzeba spełnić, aby je otrzymać i kto za to odpowiada?
3. Czy pracownicy przechodzą między działami?
Brak szkoleń
Az 30% pracowników uważa, że nie może się rozwijać, ponieważ firma nie wysyła pracowników na żadne szkolenia czy konferencje. Zbadać ten problem możemy w następujący sposób:
1. Jakie szkolenia były ostatnio organizowane i kto w ich uczestniczył?
2. Czy firma wspiera pracowników w rozwoju, a jak tak to w jaki sposób?
3. Czy są jakieś szkolenia wewnętrzne?
4. Czy firma uczestniczy w konferencjach i spotkaniach branżowych?
Zamrożone stanowiska
Stanowiska zablokowane przez innych pracowników to problem, który wskazuje aż 40% zatrudnionych. Jak delikatnie zapytać o to na rozmowie kwalifikacyjnej?
1. Jak długo mniej więcej pracownicy są zatrudnieni w firmie?
2. Jak długo piastuje się wyższe stanowiska?
3. Czy ktoś został ostatnio awansowany?
Brak jasnych kryteriów
Blisko połowa z nas twierdzi, że brak rozwoju w firmie jest spowodowana brakiem ścieżki rozwoju. Nie wiemy co powinniśmy zrobić i jakie zdobyć kompetencje, aby mieć szansę na awans. Czy w nowej firmie będziemy mieli jasne kryteria? Sprawdźmy sami.
1. Jak wygląda ścieżka kariery w firmie?
2. Czy są przeprowadzane rekrutacje wewnętrzne?
3. Czy każdy pracownik ma prawo zapoznać się z wymaganiami do awansu?
Pamiętajmy, że rozmowa kwalifikacyjna to dialog i doskonały czas, abyśmy więcej dowiedzieli się o firmie, do której kandydujemy. W pracy spędzamy znaczną część swojego życia – szkoda go na nietrafiony wybór.