Kiedy myślisz o marce, prawdopodobnie przed oczami masz logo znanej firmy, może nawet słynne "złote łuki" McDonalda? Marka jednak nie dotyczy tylko firm i ich produktów, nawet nie tylko osób znanych nam z mediów. Markę osobistą może tworzyć każdy przeciętny Kowalski. Co to konkretnie oznacza, komu się przyda i jak zrobić to dobrze?
Parę lat temu personal branding był domeną jedynie managerów i kierowników. Później przyszła pora na freelancerów, którzy sami poszukują swoich klientów w sieci, a ich nazwisko jest często jednocześnie nazwą firmy, którą tworzą. Jednak dynamiczny rozwój
e-tożsamości w mediach społecznościowych sprawił, że zaczyna dotyczyć to każdego. Już każdy student, a nawet uczeń wie, że to, co publikuje na Facebooku, może mieć niekorzystny wpływ na jego wizerunek, czy to w szkole, czy to w pracy. W sieci przestajemy być anonimowi. O wpływie autoprezentacji w codziennym życiu nie wspomnę.
Jednak kiedy mówimy o personal brandingu, nie mamy na myśli unikania publikacji zdjęć z imprez na naszych profilach w mediach społecznościowych. Personal branding to świadoma strategia, działanie, które podejmujemy, żeby podkreślić nasz profesjonalizm w dziedzinie, w której się specjalizujemy. Czemu to robimy? Dla korzyści zawodowych. Osoba z silną marką eksperta łatwiej dostaje pracę, podwyżkę, częściej zdobywa klientów, kontrahentów, szybciej awansuje. Warto jest więc się starać.
Na rynku pracy jest niemal każda dorosła osoba. Ale nie każda znajduje się tam świadomie. Warto zdać sobie sprawę, że każdy z nas jest marką, a nasze cechy i zdolności są naszymi produktami. Nasz szef kupuje nasze zdolności, tak jakby były one towarem. Towar ten sprzedajemy pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Od nas zależy nie tylko jaki jest nasz produkt, ale jak go zareklamujemy. Będąc rozpoznawalną marką, zyskujemy w oczach rekruterów i pracodawców.
Jak zacząć budować własną markę?
Analiza
Pracę nad własną marką warto rozpocząć od analizy swoich kompetencji oraz stworzenia strategii zawodowej. Należy zadać sobie podstawowe pytania o nasze mocne i słabe strony, dziedzinę, w której chcemy się rozwijać i jasno ustalić naszą ścieżkę zawodową. Postawienie przed sobą jasno zdefiniowanych celi zawodowych pozwala nam na rozwój w dobrym kierunku. Podejmowanie kroków bez uprzednio stworzonego planu może sprawić, że w trakcie zgubimy nasz cel lub pokierujemy nasze kroki w niewłaściwym kierunku.
Aktywność
Można ją podzielić na dwa obszary: aktywność w internecie i poza nim.
Aktywność w internecie:
• udział w dyskusjach branżowych
• posiadanie własnej strony internetowej lub bloga o tematyce zawodowej
• posiadanie uzupełnionego profilu w serwisach społecznościowych, takich jak GoldenLine czy LinkedIn
• pisanie artykułów dla ważnych serwisów w Twojej branży
• podtrzymywanie znajomości zawodowych
Aktywność w realu:
• udział w konferencjach i szkoleniach
• pozytywna, aktywna i profesjonalna postawa w codziennej pracy
• podtrzymywanie znajomości zawodowych
• autoprezentacja ( w zakresie ubioru, stylu wypowiedzi itd.)
Rozwój
Nieustanny rozwój jest jednym z najważniejszych składników sukcesu. Nawet jeśli jesteś znanym specjalistą w swojej dziedzinie, nie oznacza to, że możesz spocząć na laurach. W większości branż rzeczywistość zmienia się dynamicznie, a od pracowników wymaga się, że będą nadążać za trendami. Bądź na bieżąco z artykułami w najważniejszych serwisach branżowych, czytaj literatura fachową oraz bierz udział w specjalistycznych szkoleniach, a Twoje notowania nie spadną.
Wiarygodność
W personal brandingu bardzo ważna jest naturalność i wiarygodność. Szczególnie w internecie, który nie wybacza błędów. Jeśli jesteś początkujący w branży, nie bierz udział w specjalistycznych dyskusjach z pozycji eksperta, nie przemawiaj nie znającym sprzeciwu tonem. Szybko stracisz na wiarygodności. Ważna jest też naturalność. Jeśli swoje prywatne profile społecznościowe traktujesz jak ambonę, z której 24 h na dobę publikujesz wpisy o Twojej branży, nie wypadasz wiarygodnie. Nikt nie żyje cały czas pracą. Warto pokazać swoją ludzką stronę.