Przyciąganie talentów i współtworzenie profesjonalnego wizerunku firmy to najważniejsze zadania kadry rekrutującej w każdym przedsiębiorstwie. Z roku na rok kandydaci, szczególnie na wyższe stanowiska, są bardziej świadomi i wybredni – uważnie obserwują każdy krok pracodawcy, sprawdzają opinię, szukają informacji. Mimo to, należy pamiętać, że spotkanie z rekruterem jest często pierwszym i jedynym kontaktem kandydata z firmą, na podstawie którego wyrobi sobie opinię. Negatywna, może wpłynąć nawet na wyniki sprzedaży! Jakie są sprawdzone sposoby, żeby rekrutacja minęła w przyjacielskiej atmosferze?
Informuj
Potwierdzenie czasu i miejsca spotkania, dołączenie mapki, wysłanie e-maila lub smsa przypominającego, prośba o kontaktowanie się w razie problemów – to elementarne zabiegi, dzięki którym każdy kandydat dobrze wie, jak trafić na rozmowę kwalifikacyjną. Mimo to, nie każda firma je stosuje. W dobrym tonie jest również informacja jak będzie wyglądała rekrutacja, na kogo kandydat powinien się powołać w recepcji i z kim będzie rozmawiał. Wszystkie te zabiegi nie kosztują zbyt wiele wysiłku, a wprowadzone w politykę rekrutacyjną pokazują profesjonalizm pracodawcy.
Dobra atmosfera
Rozmowa rekrutacyjna nie powinna być ostrzałem pytań, od których kandydat przerażony kuli się w krześle. Jest to rozmowa biznesowa, a więc dialog, w którym obie strony powinny mieć coś do powiedzenia. Daj czas kandydatowi na zadawanie pytań, na początku spotkania zakreśl zarys całej rozmowy, nie zaszkodzi również zaproponowanie czegoś do picia – to przecież Twój gość. Pamiętaj, aby rozpocząć rozmowę od kilku niezobowiązujących pytań, które pozwolą rozluźnić atmosferę i otworzyć się kandydatowi.
Przyjaciel, a nie wróg
Co zabrałby ze sobą na bezludną wyspę? Proszę sprzedać ten długopis. Jakim byłby Pan zwierzęciem i dlaczego? Pytania tego typu odeszły już do lamusa. Obecne metody rekrutacyjne chcą traktowania kandydata jak sprzymierzeńca, a nie wroga. Nie chodzi o to, żeby znaleźć jego słabe strony, wytknąć mu niewiedzę i szukać dziury w całym. Pracownik ma świetnie pasować do zespołu i profilu firmy, być dopasowany do stanowiska. Nie mówiąc o tym, że takie testy, przeprowadzone w nerwowej atmosferze często są nieadekwatne i istnieje duże prawdopodobieństwo złej oceny kandydata, który tak naprawdę na nią nie zasługuje.
Podtrzymywanie relacji
Poinformuj kandydata o wszystkich następnych krokach – kiedy planowane jest zakończenie rekrutacji, oraz że otrzyma informacje zwrotną nawet, jeśli będzie ona negatywna. Dzięki temu pokażesz, że cenisz jego czas. Po zakończeniu rekrutacji na konkretne stanowisko warto również wysłać do kandydatów ankietę oceniającą proces rekrutacji . Pozwoli to nie tylko na zebranie cennego feedbacku, ale również pokazuje zaangażowanie firmy w proces rekrutacyjny.