Druga część poradnika skierowana jest do osób, które pracują na mniej lub bardziej wymarzonym stanowisku, mają za sobą już kilkuletnie doświadczenie zawodowe ale ich kariera nie rusza dalej. Podajemy tu kilka wskazówek, które mogą pomóc w zrobieniu ważnego kroku naprzód.
Od kilku lat pracujesz na jednym stanowisku, a nawet w tej samej firmie? Inni awansują, zmieniają pracę, dostają podwyżkę a w Twojej karierze nic się nie dzieje? Podpowiemy, co możesz zrobić, aby poprawić swoją sytuację.
1. Aktualizuj swoje CV.
Nie wprowadzaj do niego zmian jedynie, gdy szukasz pracy. Na bieżące tworzenie tego dokumentu, który jest podsumowaniem naszych dokonań zawodowych, to świetne ćwiczenie, pomagające spojrzeć na nas z perspektywy. Zadbaj, aby cyklicznie znajdowały się tam nowe informacje.
2. Nowe kursy i szkolenia.
To, że masz kurs Excela 2007 i efektywnego zarządzania czasem, nie oznacza, że możesz spocząć na laurach. Postaraj się zdobywać jeden certyfikat rocznie. Ważna jest nie tyle ilość, co jakość. Lepiej mieć trzy porządne szkolenia z renomowanych firm, dające Ci umiejętności bardzo potrzebne w Twojej firmie, niż 15 jedynie luźno z nią związanych. Jeśli od dłuższego czasu w Twojej sytuacji zawodowej nic się nie dzieje, to nawet jeden kurs, może odmienić ten stan.
3. Coaching.
Jeśli nie wiesz jakie braki powodują, że nie możesz awansować, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Wykwalifikowany trener kariery pomoże odkryć Ci zarówno twoje atuty, którymi możesz poprzeć prośbę o podwyżkę, jak i niedociągnięcia, które sprawiają, że twoja kariera stoi w miejscu.
4. Wyznaczaj cele.
Jasny komunikat sprawi, że nie zabłądzisz w gąszczu różnych pomysłów. Chcesz poprosić szefa o awans? Wypisz na kartce wszystkie argumenty, którymi już teraz mógłbyś mu przedstawić. Następnie zastanów się, co mógłbyś zrobić w najbliższym czasie. Może skończysz projekt przed czasem? Odbędziesz szkolenie, które pozwoli Ci zdobyć umiejętności, potrzebne na nowym stanowisku? Ustal datę, np. na początku przyszłego miesiąca i realizuj scenariusz, który sam zaplanowałeś.
5. Konferencje.
Jeśli jeszcze nie uczestniczyłeś w spotkaniach ludzi z Twojej branży, koniecznie zacznij. To świetna okazja na poznanie nowinek, wymianę doświadczeń z ludźmi na zbliżonych stanowiskach i plus u szefa, który widzi, że pasjonuje Cię twój zawód i starasz się być na bieżąco.
6. Zdobywaj kompetencje miękkie.
Są tak samo ważne! Może miałbyś szansę na awans gdybyś potrafił lepiej prezentować swoje pomysły albo skuteczniej motywować zespół? Może kiepska organizacja czasu albo brak asertywności sprawia, że nie wywiązujesz się należycie ze swoich obowiązków? Pamiętaj, że nie tylko nasze doświadczenie czy wykształcenie jest ważne w naszej karierze zawodowej.
7. Personal branding.
Staraj się myśleć o sobie w kategorii produktu, który ma kupić pracodawca. Świadomość własnej marki pozwala aktywnie i świadomie budować swój wizerunek w branży. Każda osoba, która dąży do bycia ekspertem w swojej dziedzinie, powinna zadbać o to by w środowisku była odbierana jako osoba kompetentna, profesjonalna i z pasją. W tym wypadku ważna jest konsekwencja i uczciwość.
8. Aktualność w trendach.
W dobie nieustannie zmieniającego się rynku umiejętności, które zdobyliśmy kilka lat temu, dziś mogą już tracić na świeżości. Oczywiście w dużej mierze jest to zależne od branży, w której pracujemy. Warto jednak śledzić nowinki w trendach, aby nie zdarzyła się sytuacja, że wyprzedzają nas współpracownicy, którzy mają lepsze pomysły, oparte o najnowsze newsy branżowe.
9. Śledzenie portali branżowych.
Znajomość nowinek jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziła. Bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w twojej branży i nie wahaj się pochwalić swoją wiedzą.
10. Analiza swojej sytuacji zawodowej.
Ważne jest aby wiedzieć, w jakim miejscu się znajdujemy. Jakie są nasze atuty? Co chcieliśmy w życiu osiągnąć? Czy obecna praca jest dla nas satysfakcjonująca? Co chcielibyśmy zmienić? Odpowiedź na podstawowe pytania, może pomóc nam nie tylko awansować. Czasami możemy nawet zdać sobie sprawę, że najlepszym wyjściem dla nas byłaby zmiana zatrudnienia.
11. Aktywność online.
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Pokaż się światu. Twórz artykuły dla portali branżowych, załóż bloga, śledź uważnie fora tematyczne. Budowanie pozycji eksperta oraz sieci kontaktów jest przydatna również, gdy potrzeba będzie Ci zmiana pracy. Załóż konto na portalach typu LinkedIn czy Goldenline i dbaj, aby były aktualne.
12. Bądź niezastąpiony.
Zepsuł się skaner? Ktoś się rozchorował i nie dokończył projektu? Pomóż. Zapunktujesz nie tylko u kolegów z pracy. Szef z pewnością odetchnie z ulgą, że można na Ciebie liczyć. A to już kolejny argument do umotywowania prośby o podwyżkę.
13. Małe kroki.
W zarządzaniu karierą najważniejsza jest konsekwencja. Wyznacz sobie realne kroki ( zrobię kurs językowy, będę organizować swój czas przez co zwiększę efektywność, nauczę się nowego programu) i realny termin, w którym zdążysz pozyskać nową umiejętność.