Poszukiwania pracy czas zacząć! Kupujemy wzór CV lub ściągamy gotowy z internetu, wpisujemy swoje dane, zebrane doświadczenie i uderzamy do pracodawców. Stosunkowo jednak rzadko zdajemy sobie sprawę, że jest kilka różnych typów CV. Wybór odpowiedniego zależy od poziomu naszego doświadczenia, umiejętności i branży, do której aplikujemy. Zanim więc przystąpisz do pisania swojego Curriculum Vitae, sprawdź, jakie są jego odmiany i jak możesz to przekuć na rekrutacyjny sukces.
1. CV chronologiczne
Jest to obecnie najpopularniejszy rodzaj tego dokumentu. Doświadczenie zawodowe wypisujemy w tak zwanej „odwrotnej chronologii” (od najświeższego do najstarszego), a poniżej umieszczamy informacje o naszym wykształceniu i umiejętnościach. Dzięki takiemu zabiegowi uwypuklamy przede wszystkim nasze doświadczenie zawodowe.
Dla kogo?
Ten rodzaj CV najlepiej sprawdzi się u osób z krótkim lub różnorodnym doświadczeniem zawodowym ( np. dla studentów).
2. CV funkcjonalne
Życiorys funkcjonalny skupia się na całości umiejętności i kompetencji kandydata, a nie na poszczególnych stanowiskach. Główne miejsce w CV funkcjonalnym zajmują nasze umiejętności, takie jak na przykład 10 letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem, biegły język angielski, świetne umiejętności sprzedażowe potwierdzone wynikami, znajomość programów i tak dalej. Poniżej wypisujemy stanowiska tylko z datami, bez wymienionych obowiązków oraz nasze wykształcenie. Jest to rzadziej spotykany rodzaj CV, przez co ciężko znaleźć odpowiedni wzór. W razie wątpliwości co do poprawności wykonania dokumentu, warto udać się do specjalisty.
Dla kogo?
Świetne dla specjalistów, których atutem są kluczowe umiejętności oraz dla freelancerów, którzy mają wielu klientów. Może pomóc również osobom, które mają luki w zatrudnieniu, w ukryciu tej niekorzystnej sytuacji.
3. CV kreatywne
Sprawdzi się we wszystkich branżach, w których zmysł estetyczny i umiejętność tworzenia nieszablonowych pomysłów jest podstawową kompetencją pracowników. Grafik przygotuje więc CV pokazujące jego zdolności projektowe, programista zrobi z niego grę komputerową, a dziennikarz przedstawi w formie materiału prasowego. Należy jednak pamiętać o zachowaniu przejrzystości dokumentu i zawarciu w nim kluczowych informacji dla pracodawcy. Bardzo ważny jest również poziom wykonania takiej pracy. Na pewno zmiana koloru czy finezyjność czcionki nie wpłynie na odebranie nas jako osoby kreatywnej. Na niektórych stanowiskach kreatywne C może spotkać się nawet z nieżyczliwym odbiorem. Przykład? Kiedy aplikujesz na stanowisko prawnika, księgowego lub sprzedawcę w sklepie obuwniczym. Osoba kreatywna, chcąca się rozwijać i wdrażać w życie swoje pomysły, raczej szybko znudzi się pracą w supermarkecie. W tego typu zawodach kreatywne i nieszablonowe podejście może nie tylko nie mieć znaczenia, ale nawet być źle oceniane.
Dla kogo?
Dla wszystkich osób związanych z branżą kreatywną: grafików, fotografów, osób zajmujących się marketingiem itd.