Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w dalszej części naszej Polityki Prywatności.
Zamknij

Start i meta w Twoich codziennych zadaniach.

start i meta

Odpędź prokrastynację raz na zawsze!

Autor publikacji Autor publikacji: Agata K
Data publikacji Data publikacji: 2015-09-15

Nie możesz się do niczego zebrać. Boli Cię głowa, dzisiaj jest zły dzień, zacznę od jutra - wymówki to Twoje drugie imię. Nie potrafisz zmotywować się do rozpoczęcia choćby jednego drobnego zadania. Zamiast skupić się na obowiązkach, wymyślasz 1000 innych rzeczy do zrobienia, żeby nie robić tego, co jest istotne. Kiedy już zaczniesz, chwytasz się wszystkiego po kolei, aż pod koniec dnia ze złością zauważasz, że żadnej nie możesz skończyć. Jak sobie poradzić z tym problemem?

 

1. Twórz listy zadań.

Prosty, powszechnie znany sposób, a niesamowicie skuteczny. Wystarczy, że na planowanie działań przeznaczysz 5 minut początku dnia. Np. przy filiżance gorącej kawy i prasie. Już zawsze będziesz wiedział co masz do zrobienia. Nie mówiąc o tym, że skreślanie z listy kolejnego (wykonanego!) zadania, jest szalenie motywujące.

 

2. Zauważ problem.

Bez wątpienia, jest mnóstwo dobrych książek i skutecznych metod, które pomagają nam zwiększyć naszą produktywność i organizacje. Czemu nie sięgnąłeś po żadną, skoro masz z tym problem? Ponieważ uważasz, że taki już jesteś? Albo twoja praca taka jest? To błędne myślenie. Rozwój osobisty jest ważny dla każdego człowieka. Nauczenie się zdrowych nawyków pomoże Ci nie tylko w pracy. Im bardziej jesteś skuteczny, tym więcej masz czasu dla swoich bliskich. Warto sobie to uświadomić i podejść poważnie do problemu.

 

3. Dziel zadania, rób przerwy i nagradzaj się.

Często nie możemy się wziąć za zadanie, bo nie widzimy jego celu ani końca. Robimy coś od dłuższego czasu, wszystko się wydłuża i jesteśmy tym zmęczeni. Warto takie zadanie rozpisać na małe punkty, z jasno wyznaczonym celem. To naprawdę działa! Przerwy między zadaniami też są bardzo ważne - pozwalają nam pracować na wyższych obrotach. Pamiętaj, Twój mózg potrzebuje odpoczynku. Spróbuj też sam siebie motywować. Jeśli skończysz wszystkie zadania, po drodze kupisz sobie ulubioną kawę albo będziesz miał luźny piątek. Wszystko zależy od Ciebie.

 

4. Nie musisz być najlepszy.

A może problemem jest Twój perfekcjonizm? Boisz się coś zacząć, bo masz to ograniczające przekonanie, że nie zrobisz tego dobrze? Lękasz się oceny innych? Musisz skończyć z tymi paraliżującymi Cię nawykami. Nie ma ludzi idealnych, zawsze znajdzie się ktoś lepszy i ktoś gorszy od Ciebie. Myślenie o tym cały czas, porównywanie się z innymi, lęk o ich opinie, jest jednym z bardziej destrukcyjnych zachowań.

 

5. Myśl o celu.

Zagadnienie niezwykle istotne ze względu na motywację. Każda czynność, zadanie, którego się podejmujemy, robimy w jakimś celu. Warto wyznaczać sobie ich jak najwięcej, tworzyć kamienie milowe, ponieważ pomagają nam wziąć się do działania. Pamiętaj o tym i nigdy nie trać z oczu celu.

 

6. Odnajdź radość.

Z czasem nasze obowiązki przestają sprawiać nam radość. Upierdliwe, nużące lub irytujące zadania, to te, za które nigdy nie możemy się zabrać. Warto jednak spojrzeć na nie z perspektywy - czemu kiedyś nam się podobały? Czy jest jakaś drobna rzecz, którą moglibyśmy zmienić? Jeśli nic nam nie przychodzi do głowy i nie potrafi odnaleźć radości z takich czynności, warto przemyśleć ich zmianę.

 

7. Dbaj o siebie.

Bądź dla siebie dobry! Nie katuj się codziennie przed biurkiem, nie poganiaj w myślach! Nikt nie potrafi pracować (wydajnie pracować), kiedy jest zmęczony, głodny, znużony i smutny. To jak o siebie dbasz, wpływa bezpośrednio na Twoje obowiązki, nie tylko zawodowe. Wysypiaj się, jedz zdrowo, miej czas dla siebie i swoich najbliższych, rób sobie małe przyjemności, spędzaj dużo czasu na powietrzu. Człowiek szczęśliwy i zrelaksowany dużo lepiej radzi sobie z wyzwaniami, które przynosi mu życie.

 

8. Bądź konsekwentny.

Tworząc listę zadań, pamiętaj o priorytetach. Kiedy tego nie zrobisz, możesz przeznaczyć większość czasu i energii na poboczne zadania, które nie są w tej chwili istotne. Staraj się również nie zaczynać następnych obowiązków, póki nie skończysz tych, które zacząłeś. Planuj zadania najlepiej na cały tydzień, żebyś wiedział, czy wyrobisz się ze wszystkim do końca tygodnia.

 

Jeszcze jedna drobna rada: Często organizacja czasu i zadań, zajmuje nam tyle czasu, że nie mamy go już na...zadania. Unikaj takich sytuacji. Nie rób ogromnych list to do, pamiętaj, że mają one pomagać, a nie przeszkadzać.

 

Powodzenia!

Inne artykuły:

Work Life Balance
Work Life Balance
Powrót do pracy po wakacjach
Powrót do pracy po wakacjach
CV jako gra
CV jako gra komputerowa?

Inne artykuły:

6 godzin pracy zamiast ośmiu
6 godzin pracy zamiast ośmiu
Błędy w CV przez które nie dostaniesz pracy
Najczęstsze błędy w CV
Powrót do pracy po wakacjach
Powrót do pracy po wakacjach