Badania ekspertów z Manpower nie pozostawiają cienia wątpliwości – około 20% kandydatów przychodzących na rozmowę o pracę nie reprezentuje umiejętności lub doświadczenia, które opisali w swoim CV. Największe dysproporcje na tym polu występują w stopniu znajomości języka angielskiego oraz obsługi konkretnego programu. I choć przygotowanie CV z pozoru wydaje się łatwym zadaniem, wielu z nas ma z nim problem. Traktowanie go jako „wabik” na pracodawcę jest błędnym myśleniem. Brak kompetencji czy doświadczenia w jakiejkolwiek dziedzinie wychodzi szybko na jaw – pracodawca czuje się oszukany, a my wychodzimy w niezbyt korzystnym świetle. Jakie błędy popełniamy najczęściej?
1. Doświadczenie zawodowe
Jedne z najłatwiejszych do wychwycenia kłamstw w CV. Rekruter od osoby starającej się o pracę, będzie wymagał znajomości dokładnej chronologii poszczególnych miejsc zatrudnienia i dokładnej znajomości swoich obowiązków. Przed rozmową rekrutacyjną warto przypomnieć sobie wszystkie najważniejsze obowiązki w taki sposób, aby korzystnie przedstawić się podczas interview.
2. Znajomość języków obcych
Już co 4 osoba zdecydowanie przecenia swoją znajomość angielskiego lub udaje, że tak jest, sądząc że nie wyjdzie to na jaw. Jeśli nie jesteśmy pewni co do rzeczywistego poziomu naszej znajomości jakiegokolwiek języka obcego warto ją przetestować lub wybrać się na odpowiedni kurs. Nie potrafisz posługiwać się wybranym językiem nawet w codziennych sytuacjach? Nie wpisuj go wcale.
3. Zakres obowiązków
W lwiej części nadsyłanych aplikacji królują popularne sformułowania określające zakres pełnionych w firmie obowiązków, których kandydaci nie potrafią nawet wyjaśnić. Należą do nich: zarządzanie projektami, budowanie długotrwałych relacji z kluczowymi klientami, prace administracyjne. Panuje również moda na skłonność do wyolbrzymiania, kiedy uczestnictwo w konferencji lub organizowanie spotkania firmowego zmienia się w „organizację eventów”. Jest to szybka droga do narażenia się na śmieszność wobec rekrutera i przekreślenie szans na znalezienie wymarzonej posady.
4. Znajomość pakietu MS OFFice
Jest to narzędzie, które najczęściej wykorzystywane w pracy biurowej i bardzo często wpisywane przez kandydatów bez przemyślenia. Sama umiejętność pisania tekstów w MS Word czy wypełnienia tabelki w Excelu nie oznacza, że znamy ten program na poziomie bardzo dobrym. Rekruterzy zdają sobie sprawę z tej tendencji i coraz częściej weryfikują tę umiejętność na rozmowach kwalifikacyjnych.