Pracownicy zostawiają swoich pracodawców z wielu powodów, czasem kompletnie niezwiązanych z miejscem pracy. Często jednak nie wyjawią nam prawdziwych powodów swojego odejścia. Kiedy opuszcza Cię kolejny pracownik zaczynasz się zastanawiać, czy możesz to zmienić. Portal Gowork.pl postanowił sprawdzić powody, dla których pracownicy najczęściej zmieniają pracę. Co sprawia, że Twój podwładny wolał wybrać konkurencję? Co możesz zrobić, żeby zapobiec temu w przyszłości? Sprawdź!
1. Wynagrodzenia
Niezbyt satysfakcjonujące wynagrodzenie to najczęściej pojawiający się problem, dla którego pracownicy zmieniają posadę. Jeśli więc zależy Ci na pracowniku powinieneś zaprezentować mu godną pensję, najlepiej trochę wyższą, niż oferuje konkurencja. Znaczenie ma oczywiście również rodzaj podpisanej umowy oraz pakiet benefitów dodatkowych.
2. Brak uznania
Niewiele rzeczy tak źle wpływa na pracowników, jak brak uznania ze strony pracodawcy. Jest to drugi, najczęściej wymieniany problem. Pracownik, który czuje się niedoceniany w swojej pracy chce ją zmienić na inną, nawet gorzej płatną. Nie jest to problem finansowy i nie jest zależny od kondycji firmy - dziwi więc fakt jak często pojawia się ten problem.
3. Brak możliwości rozwoju
Rozwój osobisty i możliwość awansu to również jedno z najczęściej występujących przyczyn zmiany pracy i prawdziwa bolączka małych przedsiębiorstw. Tymczasem wystarczy jasna ścieżka kariery, różnicowanie i dodawanie nowych obowiązków oraz cykliczne uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach branżowych.
4. Niejasna kondycja finansowa firmy
Umowy śmieciowe, nieregularne wypłaty, zła kondycja firmy, zwolnienia, obniżenie płac i zamrożenie podwyżek – wszystkie te czynniki likwidują poczucie bezpieczeństwa pracownika i zazwyczaj prowadzą do odejścia z pracy. W tym wypadku najlepiej postawić na szczerość. Powiedzenie wprost o złej sytuacji firmy i godne traktowanie pracowników to podstawa, aby zyskać szacunek. Może to również pozwoli zatrzymać choć część pracowników.
5. Zbyt wiele obowiązków
Zbyt mało obowiązków lub przeciążenie pracownika to również częsty powód zmiany pracodawcy. Tak naprawdę nikt nie chce w pracy się nudzić, nikt też nie chce pracować ponad swoje siły. Dobre wyważenie obowiązków i powierzenie ich pracownikom wedle kompetencji sprzyja dobrej atmosferze w firmie i zespole.
6. Złe relacje z przełożonym lub zespołem
Codzienna koegzystencja pracownika z szefem, kierownikiem i zespołem nie powinna być uciążliwa. Relacje nie muszą być przyjacielskie, powinny jednak wyrażać wzajemny szacunek i nie być przykrą koniecznością. W utrzymanie dobrych relacji pomaga nie tylko staranne dobieranie członków zespołu, ale również wspólne wyjścia i stymulowanie pracy zespołowej.