Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w dalszej części naszej Polityki Prywatności.
Zamknij

Smsy i e-maile na urlopie. Zabronione?

Smsy i e-maile na urlopie

Co pracodawca może wymagać podczas urlopu?

Autor publikacji Autor publikacji: Agata K
Data publikacji Data publikacji: 2016-05-03

Nasze prawo stawia sprawę jasno i wyraźnie: pracodawca nie ma prawa wymagać od nas kontaktu z firmą w czasie urlopu. I to w żadnej formie, nie tylko telefonicznej, ale również za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jednak prawo prawem, a wielu z nas nie traci kontaktu z firmą nawet wylegując się na plaży. Dlaczego tak się dzieje?

 

Ponad połowa Polaków odbiera telefony służbowe podczas urlopu

Jak wynika z raportu „Monitor czasu pracy” sporządzonego przez Randstad, aż 60% pracowników w naszym kraju otrzymuje polecenie, że w czasie urlopu musi być dostępny telefonicznie. Zatrudnieni godzą się na to z różnych powodów. Część obawia się utraty pracy, inni liczą, że zwiększy to ich szansę na podwyżkę, jeszcze inni są zbyt mało asertywni wobec swoich przełożonych i boją się konsekwencji zgłoszenia tego kierownictwu. Tak czy owak, pracodawca nie ma prawa wywierać na pracowniku takich deklaracji, a tym bardziej wyciągać z tej niedyspozycji żadnych konsekwencji.

 

W jakich sytuacjach, pracodawca ma prawo do kontaktu?

Pracodawca może skontaktować się z pracownikiem przebywającym na urlopie tylko w wyjątkowych sytuacjach, w których musi odwołać pracownika z urlopu. W takim wypadku, jeśli pracownik nie odbiera telefonu służbowego, pracodawca ma prawa skorzystać z numeru prywatnego podwładnego, jeśli ten podał go np. w kwestionariuszu osobowym. Jeśli jednak takiego numeru nie posiada, pracodawca również nie może wyciągnąć konsekwencji z braku kontaktu, mimo podbramkowej sytuacji w jakiej się znalazł.

 

Co można zrobić?

Jak temu zapobiec? Najlepiej postawić sprawę jasno i zaproponować przełożonym rozwiązania, które mogą pomóc uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Może to być wyznaczenie zastępcy, który przejmie wszystkie nasze zadania na czas nieobecności lub tzw. holiday memo, czyli udostępnienie swoich projektów całemu zespołowi, który między siebie dzieli poszczególne obowiązki.

 

W zależności od charakteru i stosunku do pracy, jedni z nas na urlopie nigdy nie odbiorą telefonu od szefa (nawet jeśli będzie dzwonił 20 raz z rzędu), a innym jedno nieodebrane połączenie będzie spędzać sen z powiek. Dlatego podczas wakacji warto nie brać ze sobą telefonu służbowego, lub po prostu go wyłączyć. Każdy z nas ma prawo do wypoczynku, który pracodawca ma obowiązek uszanować.

Inne artykuły:

Jak radzić sobie po utracie pracy
Jak radzić sobie po utracie pracy?
Jaki jest pracodawca idealny?
Pieniądze to nie wszystko. Jaki jest pracodawca idealny?
Work Life Balance
Work Life Balance

Inne artykuły:

Co notują rekruterzy tuż przed rozmową kwalifikacyjną
Co notują rekruterzy tuż przed rozmową kwalifikacyjną?
4 powody, dla których musisz zmienić pracę!
Bądź zawsze przygotowany.
Co notują rekruterzy tuż przed rozmową kwalifikacyjną?