Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w dalszej części naszej Polityki Prywatności.
Zamknij

Smsy i e-maile na urlopie. Zabronione?

Smsy i e-maile na urlopie

Co pracodawca może wymagać podczas urlopu?

Autor publikacji Autor publikacji: Agata K
Data publikacji Data publikacji: 2016-05-03

Nasze prawo stawia sprawę jasno i wyraźnie: pracodawca nie ma prawa wymagać od nas kontaktu z firmą w czasie urlopu. I to w żadnej formie, nie tylko telefonicznej, ale również za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jednak prawo prawem, a wielu z nas nie traci kontaktu z firmą nawet wylegując się na plaży. Dlaczego tak się dzieje?

 

Ponad połowa Polaków odbiera telefony służbowe podczas urlopu

Jak wynika z raportu „Monitor czasu pracy” sporządzonego przez Randstad, aż 60% pracowników w naszym kraju otrzymuje polecenie, że w czasie urlopu musi być dostępny telefonicznie. Zatrudnieni godzą się na to z różnych powodów. Część obawia się utraty pracy, inni liczą, że zwiększy to ich szansę na podwyżkę, jeszcze inni są zbyt mało asertywni wobec swoich przełożonych i boją się konsekwencji zgłoszenia tego kierownictwu. Tak czy owak, pracodawca nie ma prawa wywierać na pracowniku takich deklaracji, a tym bardziej wyciągać z tej niedyspozycji żadnych konsekwencji.

 

W jakich sytuacjach, pracodawca ma prawo do kontaktu?

Pracodawca może skontaktować się z pracownikiem przebywającym na urlopie tylko w wyjątkowych sytuacjach, w których musi odwołać pracownika z urlopu. W takim wypadku, jeśli pracownik nie odbiera telefonu służbowego, pracodawca ma prawa skorzystać z numeru prywatnego podwładnego, jeśli ten podał go np. w kwestionariuszu osobowym. Jeśli jednak takiego numeru nie posiada, pracodawca również nie może wyciągnąć konsekwencji z braku kontaktu, mimo podbramkowej sytuacji w jakiej się znalazł.

 

Co można zrobić?

Jak temu zapobiec? Najlepiej postawić sprawę jasno i zaproponować przełożonym rozwiązania, które mogą pomóc uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Może to być wyznaczenie zastępcy, który przejmie wszystkie nasze zadania na czas nieobecności lub tzw. holiday memo, czyli udostępnienie swoich projektów całemu zespołowi, który między siebie dzieli poszczególne obowiązki.

 

W zależności od charakteru i stosunku do pracy, jedni z nas na urlopie nigdy nie odbiorą telefonu od szefa (nawet jeśli będzie dzwonił 20 raz z rzędu), a innym jedno nieodebrane połączenie będzie spędzać sen z powiek. Dlatego podczas wakacji warto nie brać ze sobą telefonu służbowego, lub po prostu go wyłączyć. Każdy z nas ma prawo do wypoczynku, który pracodawca ma obowiązek uszanować.

Inne artykuły:

Stare zawody
Zawody przeszłości
Awans w kilku krokach
Awans? Oblicz czy masz szansę!
Klauzule o danych osobowych
Klauzule o danych osobowych

Inne artykuły:

święta
Wydatki Polaków na święta
Zdobądź pracę marzeń.
Jak zmienić pasję w biznes?
Niezawodne tricki na jesienną chandrę
Potrzebujesz zastrzyku energii? Sprawdź nasze sposoby!