Nasze prawo stawia sprawę jasno i wyraźnie: pracodawca nie ma prawa wymagać od nas kontaktu z firmą w czasie urlopu. I to w żadnej formie, nie tylko telefonicznej, ale również za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jednak prawo prawem, a wielu z nas nie traci kontaktu z firmą nawet wylegując się na plaży. Dlaczego tak się dzieje?
Ponad połowa Polaków odbiera telefony służbowe podczas urlopu
Jak wynika z raportu „Monitor czasu pracy” sporządzonego przez Randstad, aż 60% pracowników w naszym kraju otrzymuje polecenie, że w czasie urlopu musi być dostępny telefonicznie. Zatrudnieni godzą się na to z różnych powodów. Część obawia się utraty pracy, inni liczą, że zwiększy to ich szansę na podwyżkę, jeszcze inni są zbyt mało asertywni wobec swoich przełożonych i boją się konsekwencji zgłoszenia tego kierownictwu. Tak czy owak, pracodawca nie ma prawa wywierać na pracowniku takich deklaracji, a tym bardziej wyciągać z tej niedyspozycji żadnych konsekwencji.
W jakich sytuacjach, pracodawca ma prawo do kontaktu?
Pracodawca może skontaktować się z pracownikiem przebywającym na urlopie tylko w wyjątkowych sytuacjach, w których musi odwołać pracownika z urlopu. W takim wypadku, jeśli pracownik nie odbiera telefonu służbowego, pracodawca ma prawa skorzystać z numeru prywatnego podwładnego, jeśli ten podał go np. w kwestionariuszu osobowym. Jeśli jednak takiego numeru nie posiada, pracodawca również nie może wyciągnąć konsekwencji z braku kontaktu, mimo podbramkowej sytuacji w jakiej się znalazł.
Co można zrobić?
Jak temu zapobiec? Najlepiej postawić sprawę jasno i zaproponować przełożonym rozwiązania, które mogą pomóc uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Może to być wyznaczenie zastępcy, który przejmie wszystkie nasze zadania na czas nieobecności lub tzw. holiday memo, czyli udostępnienie swoich projektów całemu zespołowi, który między siebie dzieli poszczególne obowiązki.
W zależności od charakteru i stosunku do pracy, jedni z nas na urlopie nigdy nie odbiorą telefonu od szefa (nawet jeśli będzie dzwonił 20 raz z rzędu), a innym jedno nieodebrane połączenie będzie spędzać sen z powiek. Dlatego podczas wakacji warto nie brać ze sobą telefonu służbowego, lub po prostu go wyłączyć. Każdy z nas ma prawo do wypoczynku, który pracodawca ma obowiązek uszanować.