Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w dalszej części naszej Polityki Prywatności.
Zamknij

Social media – jaką rolę pełnią w rekrutacji w Polsce?

Social media w HR

Social media w HR

Autor publikacji Autor publikacji: Agata K
Data publikacji Data publikacji: 2016-04-18

Choć rekrutacja internetowa w branży HR zagościła już na stałe, to potencjał wykorzystania w tym celu również mediów społecznościowych jest nadal niewykorzystywany. W tym samym czasie, w którym większość amerykańskich przedsiębiorstw aktywnie korzysta z tego narzędzia (94%), to w Polsce robi to zaledwie 6%. Tendencja jest stała – najwięcej w social mediach rekrutują duże firmy (15%), potem przychodzi kolej na średnie (9%) i małe (zaledwie 5%). Tymczasem narzędzie to może być niezwykle przydatne i ciężkie do zastąpienia.

 

Jak to wygląda w Polsce?

Portale społecznościowe nie tylko baza wiedzy o kandydacie, ale również świetne miejsce do wyszukiwania specjalistów z różnych dziedzin. Szczególnie tych, którzy aktualnie nie szukają pracy. Według badań 70% osób odpowiedzialnych za rekrutację sprawdza media społecznościowe kandydata, który już został zaproszony na rozmowę. Mało jednak prowadzi aktywną rekrutację w social media. W Polsce najpopularniejszymi biznesowymi portalami społecznościowymi są GoldenLine, LinkedIn oraz Profeo. Korzystanie z Facebooka w tym celu jest najmniej popularne. Nie tylko dlatego, że ciężko znaleźć w nim informacje o przebiegu kariery zawodowej kandydata, ale również coraz więcej zablokowanych kont. Co akurat jest dobrą wiadomością - coraz więcej kandydatów dba o swoją prywatność w mediach społecznościowych.

 

Zalety i wady

Dlaczego warto przemyśleć wdrożenie social media w rekrutacji?

1. Zmniejszenie dystansu w komunikacji – rekrutacja w social media daje możliwość mniej formalnej komunikacji z kandydatem, a dzięki temu pokazanie twarzy firmy. Standardowa aplikacja za pomocą CV nie daje takich możliwości.
2. Zasięg – 99,3% internautów w Polsce korzysta z mediów społecznościowych, a te biznesowe również stale zyskują na popularności.
3. Kontakt z kandydatem pasywnym – często się zdarza, że najlepsi nie szukają zatrudnienia i nie aplikują na oferty pracy. W takim wypadku nie znajdziemy ofert na tradycyjnych portalach pracy.
4. Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.

 

Jakie ograniczenia niesie ze sobą to rozwiązanie?

1. W Social mediach rekrutujemy głównie osoby na wyższe stanowiska.
2. W biznesowych social mediach posiadają konta zazwyczaj osoby tylko z dużych miast, które świadomie dbają o swój Personal Branding.
3. Mniejsza ilość CV niż w przypadku rekrutacji przez portal pracy.

Inne artykuły:

Listy zadań – przyjaciel? A może wróg?
Listy zadań – przyjaciel? A może wróg?
Wygląd biura
Czy wygląd biurka ma znaczenie?
Oszczędzanie pieniędzy
Sposoby na oszczędzanie pieniędzy

Inne artykuły:

Kreatywne CV
Kreatywne CV
Co notują rekruterzy tuż przed rozmową kwalifikacyjną
Co notują rekruterzy tuż przed rozmową kwalifikacyjną?
Awans w kilku krokach
Awans? Oblicz czy masz szansę!