Choć rekrutacja internetowa w branży HR zagościła już na stałe, to potencjał wykorzystania w tym celu również mediów społecznościowych jest nadal niewykorzystywany. W tym samym czasie, w którym większość amerykańskich przedsiębiorstw aktywnie korzysta z tego narzędzia (94%), to w Polsce robi to zaledwie 6%. Tendencja jest stała – najwięcej w social mediach rekrutują duże firmy (15%), potem przychodzi kolej na średnie (9%) i małe (zaledwie 5%). Tymczasem narzędzie to może być niezwykle przydatne i ciężkie do zastąpienia.
Jak to wygląda w Polsce?
Portale społecznościowe nie tylko baza wiedzy o kandydacie, ale również świetne miejsce do wyszukiwania specjalistów z różnych dziedzin. Szczególnie tych, którzy aktualnie nie szukają pracy. Według badań 70% osób odpowiedzialnych za rekrutację sprawdza media społecznościowe kandydata, który już został zaproszony na rozmowę. Mało jednak prowadzi aktywną rekrutację w social media. W Polsce najpopularniejszymi biznesowymi portalami społecznościowymi są GoldenLine, LinkedIn oraz Profeo. Korzystanie z Facebooka w tym celu jest najmniej popularne. Nie tylko dlatego, że ciężko znaleźć w nim informacje o przebiegu kariery zawodowej kandydata, ale również coraz więcej zablokowanych kont. Co akurat jest dobrą wiadomością - coraz więcej kandydatów dba o swoją prywatność w mediach społecznościowych.
Zalety i wady
Dlaczego warto przemyśleć wdrożenie social media w rekrutacji?
1. Zmniejszenie dystansu w komunikacji – rekrutacja w social media daje możliwość mniej formalnej komunikacji z kandydatem, a dzięki temu pokazanie twarzy firmy. Standardowa aplikacja za pomocą CV nie daje takich możliwości.
2. Zasięg – 99,3% internautów w Polsce korzysta z mediów społecznościowych, a te biznesowe również stale zyskują na popularności.
3. Kontakt z kandydatem pasywnym – często się zdarza, że najlepsi nie szukają zatrudnienia i nie aplikują na oferty pracy. W takim wypadku nie znajdziemy ofert na tradycyjnych portalach pracy.
4. Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.
Jakie ograniczenia niesie ze sobą to rozwiązanie?
1. W Social mediach rekrutujemy głównie osoby na wyższe stanowiska.
2. W biznesowych social mediach posiadają konta zazwyczaj osoby tylko z dużych miast, które świadomie dbają o swój Personal Branding.
3. Mniejsza ilość CV niż w przypadku rekrutacji przez portal pracy.