CV i list motywacyjny. Te dwa dokumenty są najczęstszymi załącznikami w naszych aplikacjach na oferty pracy. To jednak nie wszystko. W zależności od branży, może przydać się jeszcze jeden ważny dokument (bądź link) – do naszego portfolio. Jak go przygotować, kiedy wysyłać i w końcu – komu jest potrzebne?
Kiedy portfolio jest konieczne?
Posiadanie dokumentu lub strony, która prezentuje nasz dorobek zawodowy jest niezbędne dla wszystkich przedstawicieli wolnych zawodów. Wśród tych możemy wymienić:
- Grafików ( portfolio z ich projektami, np. layoutów, logo itd. wraz z klientami)
- Fotografów ( zdjęcia z różnych dziedzin: ślubne, dziecięce, fotografia kulinarna)
- Projektantom ( np. modowym, zdjęcia ilustrujące wykonaną przez nich odzież)
- Copywriterom ( zawierające linki do tekstów ich autorstwa)
- Specjalistom ds. marketingu i social media ( skutecznie przeprowadzone kampanie, profile w mediach społecznościowych, które prowadzą, referencje od klientów)
- Specjaliści ds. SEO ( klienci + linki do stron, których pozycjonowaniem się zajmują)
- Programiści (wykonane strony, aplikacje)
- Architekci, dekoratorzy wnętrz (zdjęcia ich projektów)
Portfolio stanowi rozwinięcie informacji zawartych w CV. Dokumenty aplikacyjne reprezentują doświadczenie i wykształcenie kandydata, ale w tych zawodach najważniejsze są umiejętności, które ilustruje portfolio. Pokazanie najlepszych prac jest dobrą reklamą i próbką możliwości, jakie może oczekiwać przyszły pracodawca/klient, gdy zatrudni kandydata.
Pracodawca nie prosił o przesłanie portfolio? Nic nie szkodzi go wysłać. Dobrze skonstruowane może być tylko atutem, wyróżniającym nas od konkurencji i z pewnością nie przeszkodzi w aplikacji na wymarzoną posadę. Pokaże za to naszą proaktywną posadę i chęć wywołania pozytywnego wrażenia. Nawet jeśli rekruter nie zna się na tym i nie potrafi rzetelnie ocenić naszych prac, z pewnością przekaże dokumenty osobie, która jest odpowiedzialna za dział.
Jak przygotować dobre portfolio? Warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych rzeczy:
1. Strona www
Posiadanie własnego, profesjonalnego miejsca w internecie jest teraz tak łatwe, tanie i szybkie, że żal nie skorzystać z tej możliwości. Własna strona www to nie tylko wizytówka, ale też sposób na znalezienie nowych klientów. Należy zwrócić uwagę, żeby strona była estetyczna, czytelna i miała łatwy dostęp do naszych prac.
2. Plik pdf z prezentacją.
Taki plik można przygotować zamiast własnej strony www lub jako korzystny dodatek. W wiadomości załączamy więc dokument, który wzbudzi zainteresowanie, a jednocześnie podajemy link do naszego serwisu. Plik powinien zawierać nasze najlepsze prace, umiejętności i kontakt. Nie może być za długi i powinien być zrobiony profesjonalnie.
3. Czytelność i przejrzystość.
Zarówno strona jak i prezentacja, powinna być estetycznie wykonana i łatwa do przeglądania. Rekruter nie będzie tracił czasu na poszukiwanie kluczowych informacji – musimy podstawić je mu pod nos.
4. Tylko najlepsze prace.
Jeśli nasz dorobek jest duży, należy wyselekcjonować materiały. Najlepiej wybrać po prostu najlepsze oraz te, które tworzyliśmy dla znanych klientów. Nawet jeśli nie posiadamy dużej ilości prac, nie zamieszczajmy wszystkiego – lepiej pokazać 2-3 najlepsze projekty, niż 5 wśród których są tak słabe, że mogą jedynie zniechęcić.
5. Dodatkowe informacje.
Na swojej stronie internetowej lub na końcu prezentacji warto dodać informacje do kontaktu oraz kluczowe linki, np. do naszych profili na biznesowych serwisach społecznościowych (LinkedIn i Goldenline), czy do naszych innych stron, np. blogów, o ile są tworzone profesjonalnie.