Rekruter poświęca na nasze CV średnio 30 sekund. Dlaczego? Ponieważ dokładnie wie, jakich informacji szuka i gdzie może takie informacje znaleźć. Są to zazwyczaj 2-3 rzeczy, które zadecydują, czy przyjrzy się naszej aplikacji bliżej, czy od razu wyrzuci ją do kosza. Czy jeśli te kluczowe kompetencje zostaną przez nas dobrze ukryte, choć niespecjalnie, przyjrzy się naszej kandydaturze bliżej? Odpowiedź brzmi: Nie. Po prostu przestanie szukać.
Forma CV jest bardzo istotna. Należy budować aplikację w taki sposób, żeby jej wygląd pomagał rekruterowi, a nie przeszkadzał. Przejrzysta forma, profil zawodowy, tylko najważniejsze informacje, standardowy układ - tak zaprojektowane CV pomoże osobie rekrutującej na bezproblemową ocenę naszych kompetencji. Wielu kandydatów, chcąc lepiej pokazać swoje kwalifikacje, umieszcza w aplikacji zbyt dużo, czasem zupełnie niepotrzebnych informacji. Wynikiem takich zabiegów jest kilkustronicowe CV lub czcionka tak mała, że aż ciężko ją przeczytać. Jest to błąd, który może nas sporo kosztować.
Kluczowe informacje o nas powinny więc być wyraźne na pierwszy rzut oka. Żeby to ocenić, warto poprosić o pomoc osobę z zewnątrz, np. koleżankę czy partnera. Obca osoba może przejrzeć naszą aplikację przez 30 sekund i powiedzieć, jakie informacje o nas udało mu się znaleźć. Taki test pokaże nam, co warto uwypuklić w naszym CV, a co lepiej lekko zatuszować.
Jakie informacje są najważniejsze dla rekruterów? Każda rekrutacja jest inna, należy więc uważnie przestudiować ogłoszenie pracodawcy. Lista wymagań w ogłoszeniu to informacje, które rekruter będzie szukał na samym początku. Zazwyczaj jest to nasze doświadczenie zawodowe (tu warto pamiętać o zasadzie odwróconej chronologii), wykształcenie i kluczowe umiejętności, np. znajomość programów czy języków obcych. Wszystkie te informacje powinny znaleźć się również w naszym profilu zawodowym. Często rekruter zapozna się najpierw z nim i jeśli znajdzie tam odpowiedź jakiej szuka, zapozna się z całym dokumentem.
Tworząc swoje CV, zawsze należy mieć na uwadze, że jest to tylko zbiór najważniejszych informacji o naszej ścieżce zawodowej. Wszystkie szczegóły zostaną omówione na rozmowie kwalifikacyjnej. W aplikacji warto umieścić jedynie kilka ostatnich, najważniejszych stanowisk i dołączyć do nich wykształcenie oraz kursy i umiejętności, jeśli są związane ze stanowiskiem, na jakie aplikujemy. Pozostałe informacje, takie jak stanowiska niepowiązane, kursy hobbystyczne, języki, które znamy jedynie w zakresie podstawowym, można z CV spokojnie wykluczyć. Dzięki takiemu zabiegowi, nie tylko oszczędzamy czas osobie przeprowadzającej rekrutację, ale również pokazujemy się jako osoby, które są idealnie dopasowane do stanowiska.