Podczas poszukiwania pracy warto zwrócić uwagę na coś więcej niż dobrze przygotowane dokumenty aplikacyjne. Ogłoszenie o pracę to często jedyne dostępne informacje o stanowisku, na które się ubiegamy. Na co zwrócić uwagę? Czego możemy się dowiedzieć? Czego się wystrzegać?
1. Za mało wymagań.
Niskie wymagania pracodawcy to zazwyczaj nie powód do radości. Jeśli inne firmy na tym samym stanowisku zatrudniają osoby z dużą ilością kwalifikacji, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Albo nie zarobisz tak jak inni, albo to nie jest do końca takie stanowisko, jakie się wydaje na pierwszy rzut oka. I tak zdarza się, że dopiero na rozmowie wychodzi, że stanowisko Specjalisty ds. Marketingu, polega na sprzedawaniu usług dużej firmy telekomunikacyjnej po sąsiednim osiedlu.
2. Nazwa stanowiska…nic Ci nie powie.
Zamiast zwracać uwagę na nazwę stanowiska, spójrz od razu na obowiązki na tym stanowisku. Często nazwa stanowiska ma kusić i zwracać uwagę potencjalnych kandydatów, a tymczasem nie wiele ma wspólnego z oczekiwaniami.
3. Co to za firma?
Wstęp o firmie zazwyczaj ma charakter bardziej reklamowy, niż informacyjny. Jeśli poważnie podchodzisz do poszukiwania pracy, musisz poszukać informacji w innych źródłach. Czasem już jedno spojrzenie na stronę internetową firmy wystarczy, żeby ocenić jej kondycje finansową. Swoje poszukiwania warto też skierować na opinie o pracodawcy w internecie. Tak na wszelki wypadek.
4. Benefity, konkurencyjna pensja.
Lepiej wypisać wszystkie benefity, które wymienia pracodawca w ogłoszeniu i zapytać pracodawcę na rozmowie o ich wymiar i charakter. Często są już nieaktualne lub na zupełnie innym poziomie, niż moglibyśmy się spodziewać. Warto też pamiętać o nich, gdy już otrzymamy posadę. I upomnieć się o swoje prawa, gdyby jednak coś umknęło.
5. Coś nie tak?
Coś w ogłoszeniu wzbudza Twoje wątpliwości? Koniecznie to zanotuj i zabierz ze sobą na rozmowę kwalifikacyjną. Po rozmowie zawsze jest chwila czasu na pytania kandydata – to jest idealny moment na rozwianie wszystkich problemów i wątpliwości. Lepiej zapytać o to od razu, niż martwić się później.
6. Wymagania a Twoje CV.
O tym, że CV należy dostosować zawsze do konkretnego stanowiska nie musimy już wspominać, prawda? Przyjrzyj się uważnie z wymaganiami w ogłoszeniu i skonfrontuj je z Twoim CV. Czy spełniasz wszystkie warunki konieczne i większość dodatkowych?
7. Wygląd ogłoszenia. Czy taki ważny?
Błędy ortograficzne, pisanie dużymi literami, potoczne słownictwo, uprzedzenia. Tak jak CV jest reklamą kandydata, tak ogłoszenie może być reklamą pracodawcy. Dużo możemy się o nim dowiedzieć i wszystko powinno wzbudzać naszą czujność. W takim wypadku z dużą dozą prawdopodobieństwa nie jest to pracodawca marzeń. Potwierdzenie można spróbować znaleźć w internecie.