Dobrze budowana sieć kontaktów jest istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój kariery – zarówno podczas szukania nowej posady, jak i w trakcie pełnienia obowiązków w aktualnej firmie. Dlatego networking znalazł swoje miejsce wśród najważniejszych kompetencji zawodowych. Dobry networking to jednak dużo więcej, niż stałe gromadzenie kontaktów biznesowych – dobrze prowadzony polega na budowie długotrwałych relacji dzięki wymianie umiejętności, wiedzy i zasobów. Jakimi zasadami się kierować, budując sieć kontaktów biznesowych?
1. Bądź przygotowany
Na każdym spotkaniu nie tylko wyglądaj reprezentacyjnie i posiadaj zestaw wizytówek – postaraj się dowiedzieć jak najwięcej o osobach, które na spotkaniu uczestniczą. Dzięki temu będziesz mógł szybciej nawiązać z nimi kontakt – np. wiedząc czym się zajmują, jaką firmę reprezentują czy pochwalić się znajomością ich bloga. Najlepiej przygotować plan i trzymać się go najlepiej, jak to możliwe.
2. Pamiętaj o dobrym „elevator speech”
Idealna powinna być krótka (maksymalnie do 2 minut), idealnie przedstawiające Twoje kompetencje i doświadczenie, jak również pokazująca Cię jako sympatyczną, zabawną osobę. Warto przemycić do przedstawiania coś osobistego – np. o naszej pasji, życiu rodzinnym itd. Budując swoją mowę powiedz swoim słuchaczom coś, co podpowie im jak mogą wykorzystać Waszą znajomość.
3. Słuchaj
Dialog wymaga słuchania – nie ma nic lepszego dla Twojego rozmówcy niż kilka inteligentnych pytań i chęć poznania szczegółów. Próba budowania mechanicznych kontaktów „na siłę” może dać skutek odwrotny do zamierzonego. Otwartość pozwala również i Tobie znaleźć w rozmówcy coś interesujące i godnego uwagi.
4. Dbaj o zdobyte relacje
W networkingu ważne jest budowanie długotrwałego kontaktu – jeśli zaraz po wymianie wizytówek z drugą stroną zakończysz znajomość możesz mieć pewność, że Twoje wysiłki są daremne.