Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w dalszej części naszej Polityki Prywatności.
Zamknij

Jak zarządzać swoją karierą? Zacznij od SWOT!

Coaching kariery.

Coaching kariery.

Autor publikacji Autor publikacji: Agata K
Data publikacji Data publikacji: 2016-10-18

Mamy nadzieję, że zdajecie sobie sprawę z faktu, że świadome zarządzanie karierą to podstawa i konieczność. Nie wystarczy już po prostu pójść do pracy i zobaczyć co się stanie – zrozumienie swoich zalet, umiejętny rozwój wewnętrznych zasobów i ściśle określona ścieżka kariery to elementy, które każdy z nas musi w sobie wypracować. Jak zrobić to dobrze? I co najważniejsze – od czego zacząć?

 

Analiza SWOT

Jest to jedna z najbardziej znanych metod analizy strategicznej firm. Nazwa SWOT jest akronimem z angielskiego: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse obecne lub potencjalne), threats (zagrożenia). Taka analiza to podstawa działań każdej firmy – tworzy się ją nie tylko przed decyzją o założeniu działalności, ale również przeprowadza regularnie w czasie jej trwanie, aby być na bieżąco ze zmieniająca się sytuacją i umiejętnie się do niej dostosować.

Każdy z nas jest marką – dlatego na sesji coachingu kariery często zachęca się, aby spojrzeć na siebie jak na firmę i zrobić analizę SWOT samego siebie na rynku pracy. Jak to zrobić dobrze?

 

STRENGTHS (Mocne strony) – miękkie i twarde kompetencje oraz inne czynniki, które wpływają na naszą pozytywną ocenę na rynku pracy. Może to być np. wyższe wykształcenie, 5 letnie doświadczenie w sprzedaży, znajomość programowania, łatwość w budowaniu relacji itd.

 

WEAKNESS (Słabe strony) – wszystkie cechy, które obniżają naszą wartość na rynku pracy. Oczywiście wypisując te cechy warto skupić się na określonej branży czy stanowisku i nie napisać np. brak umiejętności wokalnych, jeśli nie chcemy pracować w showbiznesie.

Wypisanie słabych i mocnych stron pozwala nam nie tylko dostrzec swoje zalety i ograniczenia, ale również zacząć nad nimi pracę. Nad wszystkimi słabymi cechami można popracować (np. słaba znajomość języka angielskiego), a dobre odpowiednio podkreślić ( 10 letnie doświadczenie uwypuklić w naszych dokumentach rekrutacyjnych.)

 

OPPORTUNITIES (Szanse) – poszukaj sprzyjających okoliczności - czy Twój zawód jest obecnie poszukiwany albo branża dynamicznie się rozwija? Masz znajomości w dobrej firmie? Pieniądze na kursy i certyfikaty?

 

THREATS (Zagrożenia) – zwolnienia w jedynej firmie w Twojej miejscowości, problemy z wiekiem w określonej branży, spadki zarobków itd. Zastanów się nad wybraną karierą zawodową w szerzej perspektywie, oceniając jej rentowność.

 

Dzięki Analizie SWOT możesz wycenić swoją wartość na rynku pracy, co jest szczególnie ważne w dobie bezrobocia i kryzysu gospodarczego. Zapraszamy do wykonania ćwiczenia wszystkich, którzy poważnie podchodzą do swojej kariery zawodowej i przyszłości.

 

Inne artykuły:

Badania na rekruterach
Potwierdzone badaniami: W CV najważniejsze jest doświadczenie!
Szwedzki rynek pracy
Cykl Rynki Pracy: Szwecja
Efektywne spotkania rekrutacyjne
Jak przeprowadzać efektywne spotkania?

Inne artykuły:

Oceny na studiach
Oceny na studiach. Przydatne w rekrutacji?
Romans w pracy
Romans w pracy
Budowanie własnej marki w internecie
Budowanie własnej marki w internecie. Najczęściej popełniane błędy