Organizowanie pracy, motywowanie i kontrola pracowników to główne zadania managerów i kadry zarządzającej w każdej firmie. Od osoby, która podejmuje się takich zadań, w dużej mierze zależy sukces całego przedsiębiorstwa – musi posiadać więc wiele naprawdę ważnych cech i umiejętności, które pozwolą wykonywać obowiązki skutecznie. Jakie cechy osobowościowe są najważniejsze dla managerów?
Wiele trudnych zadań
Za najważniejsze cechy managera w czasach spowolnienia gospodarczego uważa się, oprócz elastyczności podejścia do problemów (65%) i umiejętności zarządzania ludźmi (64%), również kreatywność (51%), doświadczenie zawodowe (51%) oraz umiejętność do podejmowania ryzyka i ważnych decyzji (45%). Według respondentów Talent Club, dobry manager nie powinien też działać bezpardonowo, poddawać pracowników manipulacjom, autorytarnie rozwiązywać problemów, ani bezwzględnie dążyć do celu. Winien natomiast tworzyć dobrą atmosferę w pracy, zapobiegać wypaleniom zawodowym i rozwijać potencjał i kompetencję pracowników. Jak widać zadań jest wiele, dlatego kompetencje managerów powinny być ogromne, szczególnie w obszarze cech miękkich.
Kto osiąga najlepsze wyniki?
Najbardziej cenieni managerowie potrafią odpowiednio wykorzystać potencjał, umiejętności i wiedzę swoich pracowników. Taki kierownik to prawdziwy skarb dla każdego przedsiębiorstwa. Dobry manager musi stać się liderem dla swoich podwładnych, motywować ich do działania i wspierać w tym, żeby się rozwijali. Dbanie o odpowiedni work-life balance pracowników, zabezpieczenie przed wypaleniem zawodowym i zachęta do rozwoju i awansu to zadania, które każdy manager powinien sobie wziąć za cel.
Podsumowując:
Najważniejsze cechy managera:
- asertywność
- umiejętność delegowania zadań
- umiejętność motywowania
- znajomość zasad negocjacji
- umiejętność rozwiązywania konfliktów
- odporność na stres
- silny charakter
- dyrektywność
Jesteś dobrym managerem?
A może chciałbyś nim być?